Vacatures

Nationale Jeugdorkesten Nederland

Vacature | Organisatie: Nationale Jeugdorkesten Nederland | Functie: Hoofd marketing, communicatie en sales | Plaats: Apeldoorn | Omvang: 0,8 FTE | Sluitingsdatum: 15/2/2019

De Nationale Jeugdorkesten Nederland (NJON) is per 2019 voortgekomen uit het samengaan tussen het Nationaal Jeugdorkest en het Jeugdorkest Nederland.  Met een breed scala aan projecten vormt de organisatie voor de meest talentvolle jonge (klassieke) musici de brug tussen opleiding en beroepspraktijk in orkest- en ensemblespel en maakt met een groot eigen zomerfestival en concerten op (inter)nationale podia klassieke muziek bereikbaar voor een breed publiek. Met deze combinatie van podiumkunst- en talentontwikkelingsactiviteiten vervullen de NJON een unieke rol in Nederland. Binnen de nieuwe organisatie worden onder andere de volgende projecten georganiseerd:

  • Het Nationaal Jeugdorkest (sinds 1957) – voor de meest talentvolle conservatoriumstudenten tot jonge, professionele musici van 18 t/m 26 jaar met orkest- en ensembleprojecten onder leiding van topdirigenten en -coaches op (inter)nationaal niveau
  • Het Jeugdorkest Nederland (sinds 1959) – voor de meest talentvolle jonge musici in de leeftijd van 14 t/m 19 jaar uit heel Nederland
  • De NJO Muziekzomer Gelderland – het 17-daagse zomerfestival van het Nationaal Jeugdorkest, met elk jaar meer dan 65 concerten en voorstellingen op bijzondere locaties in de hele provincie Gelderland, variërend van symfonieorkesten tot kamermuziek, van klassiek tot jazz en van opera tot interdisciplinaire programma’s met dans, muziektheater en film
  • Diverse activiteiten zoals kamermuziekprogramma’s, kleine concertseries, samenwerkingsprojecten met diverse podiumkunstinstellingen, beroepsorkesten, opera-instellingen, (jeugd)theatergezelschappen, enzovoort
  • Internationale samenwerkingsprojecten in het kader van het MusXchange-programma van de European Federation of National Youth Orchestras (EFNYO)

Alle projecten leiden tot één of meerdere uitvoeringen op zeer uiteenlopende podia, van de grote Nederlandse en internationale concertzalen en theaters tot industrieel erfgoed en openluchtlocaties.

Om de profilering en positionering van de Nationale Jeugdorkesten Nederland en de afzonderlijke entiteiten verder te professionaliseren en ontwikkelen zijn we op zoek naar een:
Hoofd marketing, communicatie en sales
(omvang 0,8 FTE, ingangsdatum zo spoedig mogelijk)

Functieomschrijving
Het hoofd geeft leiding aan de afdeling marketing, communicatie en sales en draagt zorg voor een meerjarig strategisch marketing- & communicatiebeleid inclusief een sterke content- en social mediastrategie en de correcte uitvoering daarvan. Het hoofd zorgt voor de verdere ontwikkeling en uitvoering van een ambitieus doelgroepenbeleid waarmee zowel bestaand als nieuw publiek naar de projecten en in het bijzonder de NJO Muziekzomer Gelderland wordt getrokken. De afdeling is tevens verantwoordelijk voor de kaartverkoop. Het hoofd draagt inhoudelijk bij aan de fondsenwervingsstrategie van de NJON en levert creatieve input voor het tot stand komen van de NJO Muziekzomer Gelderland. Tevens is het hoofd verantwoordelijk voor het beheer van het marketingbudget en de rapportages daarover.

De aard van de functie brengt met zich mee dat onregelmatige werktijden voorkomen en vakanties buiten piekperiodes opgenomen dienen te worden.

Taken

  • Profilering en positionering van de NJON en de afzonderlijke entiteiten
  • Ontwikkelen en uitvoeren van het meerjarig marketing- en communicatiebeleid
  • Ontwikkelen en realiseren van marketingstrategieën voor verschillende publiekssegmenten passend bij de programmering en doelstellingen van de NJO Muziekzomer Gelderland
  • Leiding geven aan de afdeling marketing, communicatie en sales en zorg dragen voor goed overleg met de artistieke leiding, de productieafdeling en het orkestmanagement
  • Aansturing van het kaartverkoopproces en de klantenservice
  • Organiseren en analyseren van publieksonderzoeken
  • Ontwikkelen van media- en persstrategieën
  • Onderhouden van een professioneel netwerk en contacten met relevante (media)partners.
  • Leveren van creatieve input voor de programmering en de ontwikkeling van (vernieuwende) producties ten behoeve van een breed publieksbereik
  • Inhoudelijk bijdragen aan subsidie- en fondsaanvragen
  • Begrotingen opstellen en beheren, leveren van managementinformatie

Plaats in de organisatie
Het hoofd marketing, communicatie en sales legt verantwoording af aan de directeur en zakelijk leider en geeft leiding aan de afdeling marketing, communicatie en sales, die – inclusief het hoofd –  bestaat uit drie medewerkers.

Functievereisten en vaardigheden

  • Hbo-werk- en denkniveau en ervaring in een vergelijkbare functie
  • Affiniteit met (klassieke) muziek en de culturele sector en bekend met de uitdagingen van de sector, inclusief de financiële beperkingen en piekperiodes
  • Leidinggevende kwaliteiten
  • Uitstekende sociale en communicatieve vaardigheden, servicegericht
  • Goed organiserend en plannend vermogen
  • Kennis van social media, SEO/SEA en contentmarketing
  • Financieel inzicht: gewend budgetten op te stellen en daarbinnen te werken
  • Enthousiast, resultaatgericht, initiatiefrijk, creatief, verbindend en stressbestendig
  • Goede beheersing van het Nederlands en Engels, zowel mondeling als schriftelijk

Wij bieden
Een veelzijdige en verantwoordelijke functie binnen een dynamische, creatieve organisatie, die volop in ontwikkeling is. Het betreft een functie van 0,8 FTE met een contract op basis van een jaar. Bij gebleken geschiktheid behoort verlenging tot de mogelijkheden. De Stichting Nationale Jeugdorkesten Nederland biedt een inspirerende, informele werkomgeving met kantoor in Theater Orpheus te Apeldoorn. De functie is ingeschaald in schaal 9 BBRA. De pensioenregeling van Pensioenfonds Zorg en Welzijn is van toepassing.

Voor vragen kun je contact opnemen met zakelijk leider Anne Pagnier (anne@njo.nl of telefonisch via 055-5791221). Voor meer informatie over het festival en de orkesten van de NJON zie www.njo.nl, www.muziekzomer.nl en www.jeugdorkest.nl.

Reacties met cv en motivatiebrief  graag vóór 15 februari per e-mail naar annette@njo.nl.
De eerste gespreksronde vindt plaats op 25 februari, de tweede gespreksronde op 28 februari.